World Outlook

Pro-Chinese group denounces British CP leadership

First Published: World Outlook,* Vol. 1, No. 9, November 22, 1963 Transcription, Editing and Markup: Sam Richards and Paul Saba

Copyright: This work is in the Public Domain under the <u>Creative Commons Common Deed</u>. You can freely copy, distribute and display this work; as well as make derivative and commercial works. Please credit the Encyclopedia of Anti-Revisionism On-Line as your source, include the url to this work, and note any of the transcribers, editors & proofreaders above.

PRO-CHINESE GROUP DENOUNCES BRITISH CP LEADERSHIP

Deep-going differences in the Communist party of Great Britain [CPGB] were reported in the British press November 11 when Michael McCreery, secretary of a newly formed group inside the party, revealed plans to displace the leadership of General Secretary John Gollan.

The dissidence that has boiled up in the CPGB is a direct reflection of the current conflict between Moscow and Peking but also reflects long-standing rank-and-file dissatisfaction with opportunist policies followed by the Gollan leadership.

The group claims that it has distributed 2,000 copies of a manifesto directed against the party leadership and has met with an encouraging response from the membership. The manifesto attacks Khrushchev and praises the Chinese and Albanian Communist parties.

McCreery said that his group is also acting against "the Trotskyists" who "have been taking advantage of the ideological struggle between Russia and China."

A.H. Evans, one of McCreery's collaborators, said that the aim of the group is to uphold the tradition of Lenin as interpreted "by Stalin" and applied "in China."

The manifesto is headed "An appeal to all Communists from members of the Communist Party of Great Britain." It claims that Gollan "knows full well that Marxists have always held that the capitalist state cannot be

captured and transformed. but must be smashed from without."

The manifesto holds that Gollan's line is "unreal, unrealisable."
"The aim is to transform the Labour Party, and then advance to victory at the polls in alliance with this transformed Labour Party, to usher in the legal revolution. But this cosý constitutional perspective has nothing in common with Marxism-Leninism. By reducing the role of the CPGB to one of transforming existing legal institutions the revisionists have abandoned revolution, abandoned the struggle for working class power and socialism, and replaced it with the aim of winning a few crumbs from the table of the monopoly capitalists."

In a section entitled "The Anti-China Chorus," the manifesto further indicates the sympathies of the grouping:

"In our own country the revisionist faction which controls the CPGB follow Khrushchev in slandering those who uphold the principles of the 1960 Statement. They followed his vulgar abuse of the Albanian Party of Labour with their own public attack upon the Albanian comrades. In January of this year they produced their own public attack upon the Communist Party of China. At the 28th Congress of the CPGB in April, Palme Dutt and George Matthews maligned the Chinese comrades and forced through congress a bogus vote endorsing the January statement."

As for John Gollan and other top officials, the manifesto declares:
"In typically hypocritical fashion these men congratulate themselves because they have not used such unpleasant adjectives as Khrushchev, Thorez, Tog-liatti and company, because they have used the sly innuendo rather than the lie direct."

*[Note from Encyclopedia of Trotskyism | Marxists' Internet Archive

World Outlook was published by Pierre Frank, Joseph and Reba Hansen in Paris, France. It was published in 1963 under the auspices of newly created *United Secretariat of the Fourth International*. Published out Paris it was eventually moved to New York City and published by the US Socialist Workers Party as a fraternal courtesy to the USFI. With the change of location it started, under Joseph Hansen's editorship, reflecting the politics of the SWP and away from the strictly European USFI influence. In 1968 it was renamed *Intercontinental Press*.]