
Encyclopedia of Anti-Revisionism On-Line    *      Anti-Revisionism in Poland 

 

The Polish service of Radio Tirana 

 

Published:  23rd August 2020 https://woodsmokeblog.wordpress.com/2020/08/23/the-polish-

service-of-radio-tirana 

Transcription, Editing and Markup: Paul Saba and Sam Richards.  

Copyright: This work is in the Public Domain under the Creative Commons Common Deed. You can 

freely copy, distribute and display this work; as well as make derivative and commercial works. 

Please credit the Encyclopedia of Anti-Revisionism On-Line as your source, include the url to this 

work, and note any of the transcribers, editors & proof readers above.  

 

Radio Tirana International no longer broadcast in Polish. Today the foreign language 

output is restricted to Turkish, Serbian, Greek, German, Italian, French and there are 

seven half hour livestream on the internet in English on a daily basis.[i] 

It was different back then when you could tune into Radio Tirana broadcasting in 

Polish in the 1960s and 1970s. 

The Polish section of Radio Tirana began broadcasting in September 1966 and in 

1967 had daily broadcast of three half-hour programs. Later their number increased 

to four a day, and from July 1968 eight programs  in Polish for four hours a day on 

short and medium waves, when the Polish BBC section averaged just over three 

hours a day. 

Monitored by the Polish Ministry of Interior in 1968, their analysis noted Radio Tirana 

broadcast 197 programs in Polish focused on 265 topics on socialist countries and 74 

on different capitalist countries. By 1973, the radio broadcast 248 programs, of which 

only 43 concerned capitalist countries. Radio Tirana broadcasts were an interesting 

curiosity; the output of the Tirana-based service also served an anti-revisionist Polish 

domestic agenda rather than a simply international propagation of the viewpoint of 

Albanian authorities. 

Virtually all broadcasts were readings of texts bristling with rhetorical language of the 

anti-revisionist movement and a vital source of information for supporters and 

opponents alike. Broadcasts of the Polish section of Radio Tirana, similar to KPP 

leaflets and pamphlets, focused on criticizing Polish party and government policy 

https://woodsmokeblog.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=2867&action=edit&calypsoify=1&block-editor=1&frame-nonce=01b49cb9d6&origin=https%3A%2F%2Fwordpress.com&environment-id=production&support_user&_support_token&in-editor-deprecation-group=1#_edn1


and accused Gomułka and later Gierek for the desire to restore capitalism. It is worth 

noting that problems and subjects raised on the airwaves by Radio Tirana were often 

picked up by Radio Free Europe, which also widely informed listeners about the 

activities of Mijal and the repression of authorities in Warsaw against the Polish 

Maoists.  

Overall, the illegal oppositional Communist Party of Poland, headed by former CC 

member Mijail , concludes Margaret K. Gnoinska, was a  nuisance for the leadership 

of the ruling Polish United Workers’ Party (PUWP) domestically, and had a certain 

effect on international politics complicating  reformist First Secretary Gomułka’s 

delicate diplomacy with both Beijing and Moscow.[ii] 

Mijal had became the Polish 

embodiment of anti-revisionism 

within the international communist 

movement; he defended Stalin and 

his legacy and joined those 

communists who rejected a pro-

Soviet orientation, thereby aligning 

himself with China and Albania. 

Maoist thought did resonate to 

some degree with the younger 

generation of Polish communists 

who also saw it as a means of 

challenging the Kremlin’s control of 

Eastern Europe.[iii] 

The authorities’ propaganda 

attempts to discredit the KPP centre 

on Mijal himself: “Only the 

sympathizers of communism in the 

Chinese edition, such as publishers 

of the La Voix du Peuple communist 

Belgian communist authority, treated 

the Mijalists with full seriousness”. 

[iv] 

In April 1967, the Polish service of 

Radio Tirana broadcast the KPP’s "To 

fight in defense of socialism against the revisionist agent of imperialism." Broadcasts 

often coincided with the physical distribution of pamphlets reported by radio Tirana , 

e.g. "KPP is fighting and calling for battle!" or "I lost the compass of Marxism, or Polish 

https://www.marxists.org/history/erol/poland/index.htm
https://woodsmokeblog.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=2867&action=edit&calypsoify=1&block-editor=1&frame-nonce=01b49cb9d6&origin=https%3A%2F%2Fwordpress.com&environment-id=production&support_user&_support_token&in-editor-deprecation-group=1#_edn2
https://woodsmokeblog.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=2867&action=edit&calypsoify=1&block-editor=1&frame-nonce=01b49cb9d6&origin=https%3A%2F%2Fwordpress.com&environment-id=production&support_user&_support_token&in-editor-deprecation-group=1#_edn3
https://woodsmokeblog.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=2867&action=edit&calypsoify=1&block-editor=1&frame-nonce=01b49cb9d6&origin=https%3A%2F%2Fwordpress.com&environment-id=production&support_user&_support_token&in-editor-deprecation-group=1#_edn4


paths to socialism." The latter was so extensive promoted that in May 1968 it was 

read daily for 10 consecutive days.  The co-ordination of the propaganda offensive 

between Albania and the communist resistance inside Poland was seen as part of the 

internationalist struggle against modern revisionism by the Albanians and others. 

Polish journalist Micheal Przeperski noted the importance given to current political 

comments and the anti-Semitic prejudices in the KPP commentary in his article on 

the “Albanian adventure of comrade Mijal" [v] 

“ On the events at the University of Warsaw of March 8, 1968, Tirana said: "Students' 

speeches in Warsaw cannot be detached from the general political situation in the 

country, which is difficult, nor can they be called hooligan, because these accidents 

are deeply social ( ...) not the youth, and the party is responsible for this tragic 

spectacle. " At first glance, it might seem that the KPP supported the victimized 

students. Nothing could be more wrong, because it was further stated: "Who are the 

students defending? Student manifestations (...) are organized from the outside in 

order to maintain the largest group of Jewish nationalists and their supporters in 

leadership. " 

This was all the more surprising because a few months earlier, in October 1967, Radio 

Tirana talked about the agent's role of "Zionist elements exercising power in Poland 

together with Gomułka." Thus, the Jews were simultaneously with Gomułka and 

against Gomułka, and always against vital national interests. This confusing rhetoric 

brought the KPP closer to the anti-Semitic faction of the so-called partisans within 

the PZPR. The latter, however, have never allowed themselves to openly question 

Gomułka's leadership. 

And this was the comment on the entry of Warsaw Pact troops into Czechoslovakia 

in August 1968: "An armed assault carried out at night on CSR bears barbaric fascist 

aggression." But this time, in no way meant any support for the ideals of the Prague 

Spring, whose leaders were described as "Dubček's counterrevolutionary clique." 

Programs presenting letters from listeners from the country were important for every 

medium broadcasting from abroad, highlighted because they presented evidence 

that the station was listened to in the country. On the other hand, letters signed by 

"communists and honest Polish workers", using exactly the same phraseology as the 

editors from Tirana, raised considerable suspicion. It should be noted that not all 

letters from readers were written by the editors.  If a letter containing a lot of details 

that made them credible, from "a certain comrade from Lodz", read in December 

1967, described the story of Zygmunt Kępa, "a pensioner and old revolutionary", 

sentenced to three years in prison for distributing KPP brochures and appeals. The 

author pointed out not only a positive hero, but also villains. Judgment was issued by 

https://woodsmokeblog.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=2867&action=edit&calypsoify=1&block-editor=1&frame-nonce=01b49cb9d6&origin=https%3A%2F%2Fwordpress.com&environment-id=production&support_user&_support_token&in-editor-deprecation-group=1#_edn5


judge Halina Michalak and jury members Jan Minister and Leon Kamiński, and the 

prosecutor was prosecutor Kazimierz Masłowski, with whom he cooperated with SB 

provocateur Władysław Karbowiak. 

Supporters of the KPP had indeed sent critical opinions to Albania about the 

situation in Poland. An example of operational elaboration may be used as an 

example codenamed "Radio", founded in January 1976 by the SB in Sieradz. 

The state response promoted by an anonymous letter addressed to Tirana and sent 

from Łódź became the reason initiating multi-track surveillance reaching hundreds of 

people. The letter’s writer described himself as a member of the CPP and "critically 

ascribed the People's Republic of Poland" authorities for wanting to introduce 

capitalism in the country "using fascists methods of operation. " 

The Ministry of Interior staff suspected that the sender of the letter could have been 

someone inhabiting the Sieradz province, and began a complicated operation to 

detect it. In its course to determine and identify the alleged KPP supporter, they 

designated 317 people who could be potential writers of the letter, They searched 

about 2,000 applications and complaints in terms of analysis of the convergence of 

the nature of the letter, and for the same purpose reviewed about 22,000 

applications for permission to use a radio and television set. Despite SB officers' 

efforts they were unable to identify the author of letter.  [vi] 

Kazimierz Mijal, secretary general of the KPP, in February 1966, illegal left the Polish 

People's Republic, with an Albanian diplomatic passport in the name of Servet 

Mehmetka. In exile in Tirana, Mijal was in contact with Poland. He controlled the 

underground KPP, published the paper "Czerwony Sztandar" that was smuggled back 

into Poland and most accounts state, he began to run the Polish program of Radio 

Tirana. However Robert Mazurek, talking with Kazimierz Mijal in May 1998, asked: 

- Albanians were very interested in Poland at the time, and founded 

the Polish section of Radio Tirana. 

- They used my materials there sometimes. When I lived there, I gave them an 

interview once, but I had nothing to do with them. 

An incredulous reply from Kazimierz Mijal when his name became synonymous with 

the broadcaster. 

A harsh but not unfair judgement was that in practice Mijal did not manage to garner 

support among the workers in Poland and thus did not further Beijing’s ambitions of 

https://woodsmokeblog.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=2867&action=edit&calypsoify=1&block-editor=1&frame-nonce=01b49cb9d6&origin=https%3A%2F%2Fwordpress.com&environment-id=production&support_user&_support_token&in-editor-deprecation-group=1#_edn6


fomenting a radical revolution in the Soviet bloc. His efforts were eventually silenced 

by the Polish security services on instructions from the party.[vii] 

In Poland, the state had more success in neutralising the banned KPP whose 

organized groups were active in Warsaw, Wrocław, Łódź, Katowice, Pabianice and 

Żyrardów . The state managed to introduce agents into the KPP. Several active 

members were arrested and sentenced to several years in prison. By the mid-1970s 

as a result of State security operations under the code name "Znak", the KPP was 

shattered and its activists forced to cease operations.[viii] Although reports appeared 

announcing its dissolution in 1972, Mijal continued to issue pronouncements and 

commentaries in its name as did Radio Tirana. 

 

ENDNOTES 

[i] http://rti.rtsh.al/chi-siamo/ 

[ii] Margaret K. Gnoinska (2017): Promoting the ‘China Way’ of communism in Poland 

and beyond during the Sino-Soviet Split: the case of Kazimierz Mijal, Cold War 

History, DOI: 10.1080/14682745.2017.1362394 

[iii] See: Which East is Red? - Andrew Smith 

[iv] See: "We Present Kazimierz Mijal" published by FBIS, East Europe Report February 

2nd 1985   JPRS-EPS-85-017    

[v] Taken from Michael Przepererski  "Albanian adventure of comrade Mijal" Polityka , 

October 2nd 2012 

[vi] Taken from Przemysław Gasztold ,Maoism on the Vistula? Activities of the 

Communist Party Of Kazimierz Mijal , memory and justice 2 (32) 2018 

[vii] . Gnoinska (2017) 

[viii] Jakub Kryst: A hard - headed adventurer , " Focus Historia ", No. 3 (38) from 

2010 

 

https://woodsmokeblog.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=2867&action=edit&calypsoify=1&block-editor=1&frame-nonce=01b49cb9d6&origin=https%3A%2F%2Fwordpress.com&environment-id=production&support_user&_support_token&in-editor-deprecation-group=1#_edn7
https://woodsmokeblog.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=2867&action=edit&calypsoify=1&block-editor=1&frame-nonce=01b49cb9d6&origin=https%3A%2F%2Fwordpress.com&environment-id=production&support_user&_support_token&in-editor-deprecation-group=1#_edn8
http://rti.rtsh.al/chi-siamo/
https://woodsmokeblog.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=2867&action=edit&calypsoify=1&block-editor=1&frame-nonce=01b49cb9d6&origin=https%3A%2F%2Fwordpress.com&environment-id=production&support_user&_support_token&in-editor-deprecation-group=1#_ednref2
https://woodsmokeblog.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=2867&action=edit&calypsoify=1&block-editor=1&frame-nonce=01b49cb9d6&origin=https%3A%2F%2Fwordpress.com&environment-id=production&support_user&_support_token&in-editor-deprecation-group=1#_ednref3
http://flpress.storenvy.com/collections/1823797-new-roads/products/28706341-which-east-is-red-andrew-smith
https://woodsmokeblog.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=2867&action=edit&calypsoify=1&block-editor=1&frame-nonce=01b49cb9d6&origin=https%3A%2F%2Fwordpress.com&environment-id=production&support_user&_support_token&in-editor-deprecation-group=1#_ednref4
https://woodsmokeblog.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=2867&action=edit&calypsoify=1&block-editor=1&frame-nonce=01b49cb9d6&origin=https%3A%2F%2Fwordpress.com&environment-id=production&support_user&_support_token&in-editor-deprecation-group=1#_ednref5
https://woodsmokeblog.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=2867&action=edit&calypsoify=1&block-editor=1&frame-nonce=01b49cb9d6&origin=https%3A%2F%2Fwordpress.com&environment-id=production&support_user&_support_token&in-editor-deprecation-group=1#_ednref6
https://woodsmokeblog.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=2867&action=edit&calypsoify=1&block-editor=1&frame-nonce=01b49cb9d6&origin=https%3A%2F%2Fwordpress.com&environment-id=production&support_user&_support_token&in-editor-deprecation-group=1#_ednref7
https://woodsmokeblog.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=2867&action=edit&calypsoify=1&block-editor=1&frame-nonce=01b49cb9d6&origin=https%3A%2F%2Fwordpress.com&environment-id=production&support_user&_support_token&in-editor-deprecation-group=1#_ednref8
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=2&hl=en&prev=search&rurl=translate.google.com&sl=pl&sp=nmt4&u=https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Focus_(magazyn_popularnonaukowy)&usg=ALkJrhhEkOji6vU-G4MN1xByl3sW77zjXw

