Encyclopedia of Anti-Revisionism On-Line * Anti-Revisionism in Switzerland

Notes on Reévolution, Gibson and Verges

Published: 2020
Transcription, Editing and Markup: Paul Saba and Sam Richards

Copyright: This work is in the Public Domain under the Creative Commons
Common Deed. You can freely copy, distribute and display this work; as well as
make derivative and commercial works.

Please credit the Encyclopedia of Anti Revisionism On-Line as your source,
include the url to this work

Behind the production of the new international periodical Revolution printed in
Montreux, a traditional resort town on Lake Geneva, were two internationally-
known Communists. Nils Andersson, head of the “La Cite” publishing House in
Lausanne, an authorised distributor of Chinese publications and the magazine’s
director Jacques Verges (1925-2013).

Verges, a Reunion-born, half Vietnamese activist, a former French resistance
fighter, communist party member, had worked in Prague for the International
Union of Students before returning to Paris acting as a lawyer for the Algerian
Fronte Liberation Nationale militants. He parted company with the PCF French
Communist Party for its failure to support the FLN struggle. After a short time
with the Moroccan and Algerian Foreign Ministries, after the liberation moved to
Alger setting up the glitzy magazine Révolution, Afrique, Amérique latine, Asie in
January 1963. The Chinese, who were much interested in Algeria as a way into
revolution and influence in Africa, contacted Jacques Verges, invites him to
China where Mao Zedong briefs him on African Maoist organizations.

Inspired by a two week visit to China in March 1963, by July, Vergas produced
an English version of “Revolution” with the emphasis on the ‘Chinese model’
leading to his departure from Algers, ordered to relinquish the editor’s chair by
the Algerian government. He eventually moved to Switzerland after initially
returning to Paris.

The French language monthly covered a wide scope of material; economic
interpretations and poetry and political propaganda articles and comments on art,



ideological documents and jazz. Attractive with a modern layout and a wealth of
pictures and drawings.

Writing in the weekly paper of the Norwegian Socialist People’s Party Torid
Skarad, noted observed

“A fiery red cover with a black fist clutching a rifle and an editorial that indicates
knowledge of the political and economic liberation struggle, insight into Africa’s
history and sidelights on other parts of the world, above all the “Third World” '

Here was ,described by the Christian Science Monitor " a “slick voice”, anti-
imperialist in orientation as it reels off all those associated with it (such as
Mohammed Babu of Zanibar) and under Verges a supportive voice for the
Chinese arguments in “Marxist disputes”. The local Swiss media warning against
Verges’ activities and presence in Switzerland, wrote:

“Jacques Verges is Peking’s man in France.....responsible for the most important
publication in French supporting the Communist doctrines and concepts of
China.”"™

Francois Fejto the Hungarian political scientist, judged Révolution,

“the best-produced and most effective publication of the pro-Chinese movement
in France. Thanks to its English edition and forthcoming Spanish edition, the
review's field of action stretches from France to Africa and even to the American
continent. Révolution, with its articles contributed from all parts of the world, is
looking more and more like a liaison journal for the groups and movements of the
Maoist International now coming into existence.” "

While only the first French issue was printed in Switzerland, and then bound in
France, all issues of the English editions were printed, bound and mailed from
Switzerland.

The appearance of Revolution occurred in the context of moves during 1963
toward the creation of separate, international (often rival Afro-Asian bodies) that
were not under revisionist control.

At a conference held in Djakarta in April to set up a new Afro-Asian
journalists' association, the Soviet delegates—on the insistence of the
Chinese—were restricted to observer status and were refused membership
in the new body (five months later the Chinese boycotted a Mediterranean
conference cruise organized by the Prague-based International
Organization of Journalists). In September a Peking branch of the World
Federation of Scientific Workers was established, and it was announced
that the new "Peking Center" was planning a symposium of Asian, African



and Latin American scientists for August 1964. On October 3 a Peking
communique on the occasion of a visit by African students announced that
a conference would be convened (no date was given) to consider the
creation of a "three-continents" student organization, an obvious rival to
the Prague-based International Union of Students. Another Djakarta
meeting at the end of October prepared for an "Asian-African workers'
conference," to be held in the Indonesian capital by "the early part of the

AFRICA

LATIN AMERICA
ASIA

EURCPE

Revolution

An indispensable illustrated monthly
with world-wide coverage of people’s
movements.

It gathers the news on the spot,
wherever people are engaged in
struggle against oppression.

Qur reporters and photographers will
be everywhere where the future is
being built. In Cuba's collective farms,
with the Venezuelan oil workers, in
Brazil's * triangle of hunger”, in the
midst of the fellahs of Algeria, with
the freedom fighters of Angola, the
emerging peoples of Mali, Kenya,
Nigeria, of Somalia. You will find our
representatives in the delta of South
Vietnam, in Laos, with the freedom
fighters of Kalimantan. Our reporters
cover the Communes of People’s
China, strikes of Japanese steel
workers.

Free men and responsible militants,
they will report what they have seen
with the greatest freedom and in
keeping with the principles of revoly-
tionary truth, without which there is
neither -honour nor victory.

Keep in touch with

Revolution

Filled with magnificent photography,
with illustration

2/6 per copy
By subscription 28/- per annum
Spedial only to VANGUARD
Literary Secretary

41 SCRUTTON STREET
LONDON EC2

middle of 1964"Y

There was no infrastructure to support an international
journal, like the Prague-based “World Marxist Review:
problems of peace and socialism” which publicised
statements from the supporters of the CPSU perspective.
The appearance of a substantial 80-120 paged lavishly
produced with colour cover monthly, aroused considerable
interest in September 1963. The first French language
edition was distributed from Lausanne underlined the
transnational political appeal — eventually published in
three language (English, French and Spanish) editions.
International coordination for the European parties was ad
hoc and the by-product of shared involvement in solidarity
work or pro-Albanian or Chinses activities. The appearance
of the non-party magazine Revolution, however short-lived
a publishing venture, could act as important conduit of
information, both an organizers’ and discussion forum for
the young anti-revisionist movement.

Advertised in Vanguard, newspaper of the Committee to Defeat
Revisionism For Communist Unity VVol.1 #5 June 1964

Vergas told Newsweek,

“Revolution has two aims.: One aim is to ensure contact on
a political level — and a perfectly legal one — between all

revolutionary movements in the world. Two - to fight, within the socialist
movement, modern revisionist tendencies which sacrifice revolution to
collaboration with imperialism.” "'

One cover feature an uncomplimentary photograph of a straw-hatted Khrushchev,
adorned, “We, the Whites....” Issue #5 reflected its ‘Third Worldism’ political
coverage containing an exclusive interview with Malcolm X on the colonial war
in the USA, the revolutionary reminiscences of Cuba’s then Minister of Industry



Che Guevara and the text of China’s head of state, Liu Shaoqi (old style, Liu
Shao-Chi)’s “How To Be A Good Communist”.

Production of Revolution was transferred to Paris after the intervention of the
Swiss government. In March 1964, issue seven was banned in France because of
the publication of an article calling for the independence of the French overseas
territories. In April 1964 (with issue No. 8) Revolution reflected a greater
engagement with the developing French anti-revisionists, with a called for French
militants to co-ordinate their activities and for a national conference of “Friends
of Revolution” to be organised at the end of 1965.

With speculation of circulation around 30,000 and claims that the publication was
“subsidised by a $70,000 grant from the Red Chinese Embassy in Bern” 'ithe
CIA’s man within Revolution, Richard Gibson, claimed that the “top sale of any
issue only came to 7,500 copies™!"

Nil Andersson remarked upon the subsidiaries received:

“Regarding the publication of CCP texts at the Cité-Editeur (the editions |
directed), China bought 300 or 500 copies, the Chinese Embassy telling me who
to send them to. In other cases, there was more funding. For example, the Beijing
publishing house had subscribed 10,000 subscriptions to the English edition

of Africa-Asia-Latin America Revolution (AAA Revolution) edited by Jacques
Verges, which | initially printed. The Albanian party naturally did not have the
same means as Beijing and the support it was able to grant could only have been
very marginal”

Richard Gibson, responsible for the English-language edition was the Black
American journalist, formerly secretary of the Fair Play for Cuba Committee in
the United States. (The one that had Oswald Harvey as a member in New
Orleans)



In 1957, Gibson work for 4
CBS Radio News. With a
colleague, he covered the
Cuban revolution that
brought Fidel Castro to
power. In 1960, Gibson,
who then sympathized _
with leftist movements, ; ’

co-founded the Fair Play ' 1|

for Cuba Committee Myt . 1 ’
(FPCC), which defended ' m - ,' \
Castro's government from e o s cossssorer o
negative coverage in the

North American press.

-

When he left CBS, Gibson took over running the Fair Play for Cuba Committee,
and it grew rapidly on college campuses. He resisted subpoenas from Senate
investigators seeking to discredit the group and urged civil rights leaders to
support the Cuban cause. Gibson appeared before the US Senate Internal security
Sub-committee on April 25 and May 16 1961 and consistently refused to answer
all questions and allegations about communist affiliations which was that he was
carrying on “activities against the United States through a Chinese Communist
network which reaches to various parts of the world.”

Not all was has it seemed. Suspicions of Gibson have been around a long time.
Denials came whenever the accusations were raised, successfully suing Gordon
Winter, a self-confessed South African security agent and having his book, Inside
Boss withdrawn for insinuations that Gibson was a CIA agent provocateur and
traitor to the causes he championed. *

Anthony Summers and Robbyn Swan found some evidence in 1994 and asked
Gibson about it. He denied all. “While Gibson has staunchly denied any
disloyalty, recently released C.I.A. documents include a letter in which — more
than a decade later — the Agency formally asked a commercial company “to assist
C.1.A. by placing on retainer Mr. Richard T. Gibson.” “How would that have
come out? ...,” said Gibson, when we told him about the document,

“I’m amazed. It sounds a little bit like disinformation to me.” He suggested that
the letter might be about a different man with the same name and middle
initial.”™

In reality since July 1962, the FBI used him as an informant supplying
information on the ‘Fair Play for Cuba Committee’ and, as detailed in a


http://droberdeau.blogspot.com/2013/10/the-ghosts-of-november-by-anthony.html

Newsweek report published in 2018, Gibson continued the story, going
international in his reach.”

In July 1962, Gibson in a piqué of dissatisfaction quit the Fair Play for Cuba
Committee and approached the CIA: he could be of assistance. The CIA made
contact. Gibson had moved on to Switzerland to become the English-language
editor of a new magazine called La Révolution Africaine. In a_January 1963
memo, CIA Deputy Director Richard Helms informed the FBI that Gibson had
told an agency source about the ideological direction of the magazine—further
left—and how it planned to relocate 15 staff members from Paris to Algiers.

In the summer of 1964, Gibson had a falling-out with the publisher of La
Révolution, who accused him of attempting to “try and penetrate the ranks of the
revolutionary international movement.” As such, Revolution informed its readers,
Gibson “may no longer be counted among the contributors of this review” X!

Whenever the charge was repeated years later, Gibson shrugged it off. "If I'm
CIA, where's my pension?” he told James Campbell of The Guardian
newspaper in 2006. X

Indeed, he worked for the CIA .His mission: to report on "his extensive contacts
among leftist, radical, and communist movements in Europe and Africa."”
Newsweek commented, Gibson seems to have been a prolific spy. One CIA
memo asserts that in 1977 his file contained more than 400 documents.

>

R AN
N ks.t' ') )
s - «

- I -
&,ﬁ"y’r‘]thia’&enjamin-(opper

The return of Jacques Verges to Algeria in 1965, following the fall of President
Ben Bella, ended the publication of the magazine. In the late 1960s Verges began


http://www.maryferrell.org/showDoc.html?docId=108731#relPageId=2&tab=page
http://www.maryferrell.org/showDoc.html?docId=108731#relPageId=2&tab=page
http://www.theguardian.com/books/2006/jan/07/featuresreviews.guardianreview25
https://www.theguardian.com/profile/james-campbell

to represent Palestinian militants but from 1970 to 1978 he disappeared: Verges
subsequent notoriety raises questions about ( not his constant anti-Americanism
but) supposed “leftist” anti-establishment credentials as he acted as defence
lawyer, notably in a string of high profile cases (which were lost) that included
the Nazi war criminal Klaus Barbie. He died in August 2013.%

REFERENCES

' Orientation VVol12 #3 January 18" 1964 p11
' March 5 1964

iii The Pro-Chinese Communists in Switzerland. Neue Zuercher Zeitung , Foreign Edition
#306 (Zurich) November 7th 1963 p13

v Francois Fejto, A Maoist in France: Jacques Vergés and Revolution The China Quarterly No.
19 (Jul. - Sep., 1964), pp. 120-127

V' Kevin Devlin, Boring from Within. Problems of Communism, March 1964, pp27-39
VI Newsweek March 9th 1964
Vil Newsweek March 91 1964

Vil Gibson, Richard. A Maoist in France: Jacques Vergeés and Revolution The China Quarterly
No. 21 (Jan. - Mar., 1965), pp. 179-182


https://www.unz.com/print/ProblemsCommunism-1964mar-00027/
https://www.unz.com/print/ProblemsCommunism-1964mar/

* Jean-Numa Ducange, “Interview with Nils Andersson”, Dissidences [Online], 3
| http://preo.u-bourgogne.fr/dissidences/index.php?id=235

* Winter, Gordon (1981) Inside BOSS: South Africa’s Secret police. Penguin books

Xi "The Ghosts of November" by Anthony Summers and Robbyn Swan
http://droberdeau.blogspot.com/2013/10/the-ghosts-of-november-by-anthony.html

Xii Jefferson Morley, CIA Reveals Name of Former Spy in JFK Files—And He's Still
Alive. Newsweek May 15th 2018 https://www.newsweek.com/richard-gibson-cia-spies-james-
baldwin-amiri-baraka-richard-wright-cuba-926428

Xiit Revolution #10/11 July-August 1964
XV The Guardian January 7th 2006

xv Jacques Verges obituary The Guardian August 16th 2013
https://www.theguardian.com/world/2013/aug/16/jacques-verges



http://preo.u-bourgogne.fr/dissidences/index.php?id=235
https://www.google.co.uk/search?tbo=p&tbm=bks&q=bibliogroup:%22Penguin+books%22&source=gbs_metadata_r&cad=2
http://droberdeau.blogspot.com/2013/10/the-ghosts-of-november-by-anthony.html
https://www.newsweek.com/richard-gibson-cia-spies-james-baldwin-amiri-baraka-richard-wright-cuba-926428
https://www.newsweek.com/richard-gibson-cia-spies-james-baldwin-amiri-baraka-richard-wright-cuba-926428
https://www.theguardian.com/world/2013/aug/16/jacques-verges

