113

FOLKSZEITUNG, a Jewish Socialist daily
J.S. Hertz

On December 6, 1918, there began appearing in Warsaw
a daily paper of the Bund Party. To begin with, its name
was Lebens-Fragen (Life’s Problems). With forced :inter-
ruptions and changes in name, on account of repressive
measures by the Polish Government, the paper continued
its publication until September 23, 1939.

At the end of 1918 the Bund press already had a history
of 22 years behind it. For a period of five-and-a-half years,
until 1903, when the Tsarist Government permitted the
publication of a Yiddish paper in Russia (Der Fraind), the
periodical publications of Bund were the only periodicals
in the Yiddish language throughout the Russian Empire.
It was an illegal press set up and printed in underground
conditions. After the 1905 Revolution, when limited con-
ditions were created for the freedom of the press, Bund
published a legal daily in Vilna, during the years 1906-1907.
Later on, when the publication of this daily was forbidden,
other weeklies and periodicals appeared. In 1917, following
the second Russian Revolution, the Bund press in Russia
expanded considerably (two dailies were brought out in
Minsk and in Kiev), but the Bolshevist terror was to put
an end to its publication. In Warsaw, in the years of the
German occupation (1916-1918), there appeared the week-
ly Lebens-Fragen.

The Bundist daily, which was published in Warsaw in
the period between the two World Wars, was actually
published by the Bund Party and the whole of the editorial
staff was composed of members of the Bund. Folkszeitung
(for convenience sake we shall call it by that name although
it often had to change its appellation), fulfilled the func-
tion of an ordinary daily paper intended for a wide reading
public, although from the ideological and political point
of view, it was bound to the platform and resolutions of
Bund (Algemeiner Yudisher Arbeiter Bund in Poilen —
the General Jewish Workers Association in Poland). Never
at any time did differences of opinion or disputes arise

between the journalists - who worked on the paper and the
publisher (the Party).

Folkszeitung differed markedly from all the other Jewish
papers in Poland, not only in the ideological and political
stance that it took up in general and Jewish matters, but
also in its very nature as a paper. Folkszeitung was regard-
ed, both officially and factually, as a workers’ socialist paper.
Its readership consisted of members of the working classes,
wage earners, the working intelligentsia, poor artisans and
the radical popular classes. In addition to conveying general
information about affairs in Poland and abroad, and to
surveying events in Jewish life, Folkszeitung published spe-
cific material of its own — information and surveys about
the struggles of the Jewish, Polish and International Labour
Movement.

The difference inhered not only in theme, in the collec-
tion and sifting of the material, but also in the explanation
in the reasoning and in the tone of things. Folkszeitung was
in opposition to the internal and external policy of all the
governments that functioned in independent Poland in the
years 1919-1939. It gave clear expression to its opposi-
tionist views and, when need arose, with extreme sharpness.
On account of this attitude, it brought upon itself a lot of
trouble, but it knew to struggle against those who tried to
hem in its path.

Folkszeitung’s criticism was levelled on two planes — on
the general social-political plane and on the Jewish plane.
In the articles published in the paper, stringent opposition
was voiced to the government’s policy in the social-econo-
mic sphere, which tended to the detriment of the poor
classes in the population. At the same time, criticism was
levelled against the anti-democratic machinations.

Naturally, the bourgeois, or petit-bourgeois, Jewish press
adopted an entirely different approach from that of the
socialist press, in matters affecting social-economic problems.
Things, however, were different where Jewish affairs were




114

concerned. The oppression of the Jews, the various injus-
tices committed against them increased to such an extent
that they could not be passed over in silence. But, even
here, Folkszeitung proved to be “unique” in its general
oppositionist stand, which was much more extreme and
outspoken. The paper did not believe that by intercession-
ary means or marked submissiveness, it would be possible
to change the government’s antisemitic policy.

Beinish Michalevitch Viadimir Medem

There was a marked differentiation in Jewish life in
Poland. The Jews were greatly divided among themselves
from all points of view, social and cultural, political and
ideological. Their organisations and parties of all types were
also numerous. In these struggles and clashes of interest,
the stand taken up by Folkszeitung was often opposed to
that of all the other Jewish papers. Indeed, even in ques-
tions affecting Jewish life, the paper would attack the va-
rious forms of Jewish establishment and the deeply-rooted
forms of life, and present other tasks and models of conduct.

The Bund press was a consistent fighter for, and defen-
der of, a secularisation of Jewish life — a tendency that was
particularly marked among the young generation. The old,
religious mode of life frequently clashed with the new,
secularist style. Folkszeitung ardently defended the secular
clementary school, the libraries and the cultural associations
in the towns and townlets. Its writers always voiced the
demand that the government and local authorities should

J.S. Hertz: Folkszeitung

N105 o TEw e Loben: . Fuye §0 e

1T S0 AP Y7 1 YRR b

Bund dailies preceding Folkszeitung




2: Folkszeitung

A Jewish Socialist Daily

grant recognition to, and support the secular Jewish net-
work, and put an end to the attacks and attempts at sup-
pression.

Folkszeitung defended the Bundist idea that Poland is
not the country of one nation but of several peoples, since
about one-third of the population consisted of national
minorities, and these were entitled to demand not only their
civil rights but their national rights, and certain forms of
national autonomy. As for the Jews — the largest minority
after the Ukrainians — it was only right that they should be
accorded cultural-national autonomy.

A leading place in the paper was taken up by the struggle
for the right to employment. The Jews were limited insofar
as work as concerned. They had no place on the govern-
ment and municipal service lists, nor were they employed
on government and municipal work schemes. Generally,
private Polish enterprises refrained from employing Jewish
labourers and clerks. This shameful attitude was adopted
actually also by many Jewish industrialists. The Jewish
Trade Unions conducted a struggle against this discrimina-
tion, and their claims and demands, their information pro-
paganda and in fact all their activities were given expres-
sion in the columns of Folkszeitung.

The poor Jew and humble labourer actually found him-
self in a narrow magic triangle — as a wage earner, con-
sumer and tenant. The Bundist paper came in support of
the workers in all their disputes with their employers. In
the years of spiralling inflation and black-marketing in vital
commodities, when the poor man was ground to even great-
er penury from day to day, Folkszeitung served as the arena
for the struggle of the suffering masses.

As a paper with a clearly marked ideology, Folkszeitung
has to conduct numerous struggles against the methods and
policies of other Jewish circles. The main adversaries with
whom the writers constantly debated and contended were
the Zionists and the Orthodox. Nor were the Folkists and
the Assimilationists spared the rod of this Bundist organ.
The same was true of economic and cultural associations
and charitable institutions, which were always under the
influence of bourgeois tendencies.

The paper was a true mirror of the struggles of the Jew-
ish Labour Movement. It threw its columns wide open to

115

the various Trade Unions and served as a mouthpiece for
their demands, struggles, strikes, etc. Other desirable “cus-
tomers” of the paper were proletarian, cultural associations,
sports clubs, cooperatives, migration offices and other labour
organisations.

Considerable space was taken up in Folkszeitung by the
struggle against the Communist Party. The Communist
Party in Poland was founded in December 1918, through

Victor Alter Henryk Erlich

the union of two organisations — the Left wing of the
Polish Socialist Party and the Social-Democrat Party of
the Kingdom of Poland and Lithuania. Previously, not one
of these parties had wielded any influence on Jewish life.
The new party gained wide support among the Jews, main-
ly among the workers, the working intelligentsia and the
youth and, in some measure also, in other circles. It did not
set itself any constructive goals and tasks in Jewish life.
It had only one single interest — to exert its ideological and
political influence on the masses and to gain sway over their
organisations and institutions.

Although the Communist ranks included also sons and
daughters of bourgeois and petit-bourgeois families, its main
struggle was conducted among the labouring public. Its
goal was to capture its trade unions and cultural organisa-
tions, to sow dissent among its ranks and to besmirch its
leadership and ideologists. Other Jewish organisations —
of merchants, shopkeepers, artisans and other bourgeois




116

and petit-bourgeois associations, were saved from the at-
tacks and destructive activities of the Communists. It was
on account of that that the Communist Party was beyond
the scope of interest of the bourgeois Jewish press which
paid attention to it only on rare occasions.

Folkszeitung also reported extensively about the Polish
Labour Movement, its problems and activities. It frequently
had opportunity to criticise some of the decisions and ac-

S.F. Shapiro-Blond Yakov Patt

tions of the Polish Socialist Party — PPS — which adopted
a lukewarm attitude towards certain Polish Governments
and often acted improperly in Jewish affairs.

A special regular section was devoted by the paper to
information and evaluations about Social labour move-
ments in other countries. The years between the two World
Wars were replete with ups and downs, with dramatic
struggles, crises, splits and changes in the International La-
bour Movement. Folkszeitung used to survey these events,
analyse the problems, criticise or defend the various steps
taken.

The paper invariably warned against the dangers lurking
from Fascism, Nazism and all other reactionary trends, for
the world at large and for the Jews in particular.

Folkszeitung struggled hard for its existence. Two entirely
different factors constantly threatened its continuous ap-
pearance —— the poverty of its readers and the repressive
measure of the Government.

J.S. Hertz: Folkszeitung

94 MW PENv

Oy ‘v omn wanmes arhen

Naje FOLKSCAITUNG

1R 10 ™9

VR0l D)

\l m;u;. cimarich & pud: nn'\a __ \s32 'l?m?! ) m ) O JECPIRIEY VIR

MREDINT T RYRANTNRE
"a RN SERIND 3, T P

oA et o3 Yo
DRV APV PAVTRY TR T I i e i RrIcTERD e e
11900 BURnnEn TR, M PESTIOW
wawmwunwl““*'“
pIyuavo wmomeaeosmnemn | LSS LS T e
EJT ESWIDRT ST TY 10000 oty na pomkd # TR T MEA T
o BNT‘[T\'\’?’“‘\:‘: o) ;{:L:l“; ol Al b -rbwnsng}
g W - AT EF ISCH0 A el
ST ErEsay i T o R A R dn
=y HTTUAD T SO T ITTED TN gle
™ O ¥ R0 B e B

BTG WY PR SSED C3 T FIROTR
m VBN IR T LIRS B W
EJ1 W) oo o9 vwaw-mmm'lunavm T8 cam

Folkszeitung, announcing the closing of its printing shop
by the Government

BNV on0

TYII DIVWIVT

“ANPYIVPIRD, ¥T U3 OUTIWR QVIVIIMNMEY 1I%)
DEIBDS POIRAMONK YT UYATR T 'R 10771 D K MR
SPDWWDE  IWOVDIRD — 1PIIR PIB HDRDNDID LN
ANYNED - MYTYINR  PIZINBRIWOIR  LIMID LRID IWORYD
SQWOYAVIONR JIX BIDPIIPIONR TIVN — 1K R
$2Y7IV0 PT® PIRIME VT IR — “ANWHBOPIRD,
NPT PT'DOIROIRD

“329720P¥RD, %1 PYIBIRD MR VDY

Red- WYL B Qrostster Prompodt JIL Palbessjiung®  Drak. ,0f Wall’, Warssaws, Nosaliple 7

..and, after an interruption, the reappearing of the paper (1932)




D - m

tz: Folkszeitung

Najo FOLKSCAJTUNS
\

/
TEIND

JEeE B0 13T
CFW e 9

rinting shop

=
93 19X3
773 10 R MR
271730 VM
MW avoRre
\91'\ ‘e o“ o‘ o.
DYRD,
t FUOOIROIRD
IR 1D
Wasasws, Nosoliple 7

¢ paper (1932)

A Jewish Socialist Daily

The paper was established without capital and without
a printing press of its own. It was set up and printed in
the print shop of the Rom family, which was situated in
the courtyard occupied by the well-known printers of Vilna,
“The Widow and Brothers Rom”, at 7 Nowolipie Street,
Warsaw. But there was no point in bringing out a daily
paper in a strange press, and so Bund decided on acquiring
the printing shop. The money for the purpose was raised
in America by Vladimir Medem in the early 1920s. Years
later, the press was modernised. Type-setting machines were
introduced as well as a large and improved rotary press.
In acquiring this equipment, the paper had the assistance
of Baruch Charny-Vladek, Managing Director of the New
York Forwards, who before his emigration had been a
Bund activist in Russia.

The ordinary income from subscriptions, sales and ad-
vertisements proved insufficient to cover the paper’s expen-
diture. The readers were generally people of little means,
some of them unemployed, who could not afford to buy a
paper, and who would peruse it in club houses or reading
rooms, or would buy it jointly with other readers. Income
from advertisements was also small. Advertisers and ad-
vertising agents always claimed that the poor readers of
Folkszeitung were not potential consumers, and so there
was no point in advertising in the paper. Exceptions were
the few firms who were out to attract customers among the
poor classes, as well as shipping companies, since most of
the emigrants came from labour ranks.

Folkszeitung overcame these difficulties in various ways.
Wages were smaller than those usually paid at other papers.
A wage scale was introduced with wider differentials for
journalists and smaller ones for type-setters and printers,
and when cash gave out wages were paid first of all to the
printing workers and afterwards to the editorial staff. When
a large deficit accrued and debts became insupportable,
fund-raiding campaigns would be launched among the read-
ers, and when that proved insufficient, help would arrive
from abroad. From time to time, Bund leaders would un-
dertake visits to other countries and launch fund-raising
campaigns among the members and sympathisers of the
Movement. During the last years of the paper’s existence
one had the feeling that its economic situation was more
or less secure.

117

In the 1930s, Bund’s influence rose. The status of its orga-
nisations and allied bodies became consolidated and the

rcadership of Folkszeitung also increased. The improvement

in the paper’s economic situation was brought about in
certain measure by the fact that the enterprise was turned
into a Cooperative. In the first ten years of its existence,
the paper laboured under chronic deficits which mounted
to tremendous sums, and in the early 1930s the situation

Pinhas Schwarz D.L. Neimark

became unbearable. It was, therefore, decided to introduce
a radical change in its economic ownership and this step
brought an improvement. No change, however, took place
in the editorial staff and in the composition of the other
works. The Central Committee of the Bund reserved the
right of determining the composition of the editorial board,
and of delineating the general policy of the paper. The
Cooperative succeeded in sctting the paper on its feet.

A much more serious danger threatened the paper’s exis-
tence from the regime. Governments rose and fell but the
system of repressing the organs of public opinion, so as to
avert publication of facts and opinions that did not find
favour in the eyes of the rulers, remained unaltered. All
papers were subject to the supervision of the censorship,
but none of them (neither Polish nor Jewish) paid so heavy
a price for its oppositionist stand as did the Bund organ.
The copies of the paper were impounded hundreds of times




118

and its publication was proscribed scores of times. It was
then that the paper began to appear under different
names.

When it first appeared on December 6, 1918, it was
called Lebens-Fragen. On January 18, 1919, the Govern-
ment forbade the paper’s appearance, closed down the edi-
torial and administrative offices and arrested the editorial

Victor Shulman Emanuel Scherer

secretary Victor Shulman, the bookkeeper Isracl Feldman
and some 15 printing workers. The paper’s appearance was
renewed on January 31, 1919 and continued until it was
closed down again on March 23, 1920. Until the end of
July 1920 the paper was forced to change its name Very
often since the authorities closed it down time and again,
arrested its editors and even impounded the print shop.
The last attempt to bring out the paper was made on July
97 and then again the authorities issued an order to close
it down and its responsible editor, Mania Eliasz, was sent
to concentration camp.

From now on, it was no longer possible to bring out a
daily paper. Hundreds of the Bund’s activists were arrested
in that year and sent either to prison or to concentration
camps. There was a long interval between the appearance of
the Bundist daily. The increased repression was in large mea-
sure an outcome of the stance taken up by the Movement
towards the Polish-Soviet War of 1919-20. Bund opposed

J.S. Hertz: Folkszeitung

the Polish plans of occupation, the annexation of areas of
the Ukrainian and Bielorussia, and at the same time
rejected the invasion of Poland by the Red Army, in ac-
cordance with its principle that “Socialism cannot be brought
on the bayonet of the Soviet Army”.

When the renewed appearance of the paper was made
possible in 1922, it assumed the name of Folkszeitung, but
owing to repressive measures it had to keep on changing
its name.

Naye Folkszeitung was the Jast name of the Bundist daily.
Its first issue came out on January 18, 1926, and this link
was maintained until the end, albeit with frequent orders
of impoundment. But even this appearance suffered an
interruption of more than a fortnight. On October 5, 1932,
the authorities closed down the print-shop and prevented
the paper’s appearance. The Government’s ire was aroused
by the fact that a Socialist evening paper in the Polish lan-
guage “Pismo Codzienne” made its appearance at that time.
It was a joint publication of the Bund and of the Polish
Socialists (PPS). This paper took up a sharp critical at-
titude towards the Government’s policy. On no account
did the authorities agree that the Jewish Socialists should
address themselves to the Polish community and arouse
ment decided to liquidate the enterprise. It sent out a tech-
nical Enquiry Commission to the place, which found cer-
tain “drawbacks” in the arrangements in the printing press.
On October 22, 1932, Naye Folkszeitung was allowed to
renew appearance.

It fell to the lot of Folkszeitung to be the last Jewish
paper (and for a period of ten days the only Jewish paper)
in Warsaw, on the eve of the destruction brought about by
World War II. The last issue of the paper came out on
September 22, 1939, the eve of Yom Kippur of 5700 — in
besieged and bombed Warsaw.

The numerous orders to close down or impound the
paper came as a reaction by the Government to the general
oppositionist stand of Folkszeitung. The censor forbade the
printing of whole or parts of articles. Orders of this kind
were numerous, particularly in the 1930s, when the inimical
policy against the Jews was aggravated and, at the same
time, the hooligan excesses increased.




S. Hertz: Folkszeitung

nnexation of areas of
| at the same time
e Red Army, in ac-
ism cannot be brought

the paper was made
> of Folkszeitung, but
to keep on changing

e of the Bundist daily.
3, 1926, and this link
with frequent orders
searance suffered an
On October 5, 1932,
-shop and prevented
1ient’s ire was aroused
per in the Polish lan-
pearance at that time.
nd and of the Polish
> a sharp critical at-
licy. On no account
wish Socialists should
mmunity and arouse
se. It sent out a tech-
ce, which found cer-
-in the printing press.
itung was allowed to

0 be the last Jewish
1e only Jewish paper)
ion brought about by
> paper came out on

Kippur of 5700 — in

wn or impound the
rnment to the general
he censor forbade the
. Orders of this kind
30s, when the inimical
ed and, at the same

-

A Jewish Socialist Daily

Whenever an order to impound the paper was issued,
the police would lay hands on all copies that it succeeded
in finding (in the press, at the railway station, at the Post
Office or even with news vendors in the street). In such a
case, a second edition would be brought out with white
patches taking the place of the censored material. Some-
times, however, the censors would alter their methods and
inform the editorial offices by telephone as to the news items
prohibited for publication. If the paper was nonetheless
impounded for the publication of some other article or. for
some other reason, it would issue orders not to leave any
white patches in the amended edition and not to mention
that this was a second edition.

During the seventeen years of my work on the paper,
whether as night or day editor, I had the opportunity of
maintaining almost daily contacts with the censorship. Apart
from extraordinary cases, these censors were Jews who main-
tained contacts with the editorial offices of the Yiddish pa-
pers. I had connections with three of them, but only with
two among them did I meet face to face and get to know
personally.

I had a long-standing connection with Daniel Steinbok,
with whom I spoke on the telephone almost daily ever since
1923, but met personally only in 1928, when I called at
the Government Commissariat in Warsaw in order to take
out a passport. The official sent me to the Jewish censor in
order to obtain his confirmation of the fact that I was a
journalist (such confirmation would absolve me from a
high fee for the passport). When Steinbok learned who I
was, he called out “Oh, so you are Hertz from Folkszeitung.”
At first he began, as it were, in apologetic terms. He was
sorry he had to cause a Jewish paper so much trouble, but
what could he do? After all, he had to carry out the in-
structions of the authorities. But actually it was the editorial
staff that was to blame for it. Why was it not holding it
itself in check? After all, it wasn’t a question merely of
financial loss to the paper... it was simply no good for
the Jews ... and so on. I saw no point in entering into a
debate with him on questions of principle. I simply replied
that we could not desist from being what we actually were:
we deemed it our duty to say what we thought was just and
necessary.

At a later period, the Jewish censor was Dr. Samuel

119

Szymkiewicz, who hailed from Zionist circles, T had the
occasion of meeting him in the street only in September,
1939. A friend of mine who knew him, introduced me to
him. After years of conversation over the telephone there
was no longer any occasion to speak about censorship mat-
ters, In the city rising up in flames, and with exploding
bombs thundering everywhere, the members of the editorial
staff were preparing the last issues of Folkszeitung.

Y. Lescinski J.S. Hertz

The third censor, M., I never met even once. He was
only an acting censor and worked on Sundays and on
Christian holidays. M., an officer in the Polish Secret Po-
lice, was also a renegade. But that did not prevent him from
showing favours to Folkszeitung — in exchange for hand-
some sums of money. Whenever he received the printed
issues, M. would telephone in to the editorial offices im-
mediately and ask whether they did not contain any “for-
bidden material”’. We would, of course, assure him that
everything was in order. He did not, of course, read the
paper, whether for lack of time, or because his knowledge
of Yiddish was limited, and also because he was in his cups
most of the time.

In the 1930s, when the hooligan attacks on the Jews
(called “excesses” or “extremist action”) became a thing
of daily occurrence, the censorship would ask the Editorial
Board to pass over these matters in silence. It did permit




I
nationj

reachd

I
;!l‘l"['(‘l |
range
Dress I

and n

incuies

Tawisl|
nationd
respec)

LEBSS

which
Neritds
LS cn
of the
areated

120

the publication of some news about excesses against the
Jews, but forbade publication of others, and if the latter
were printed, an order to impound the paper would be
issued immediately.

So for a long time the editorial offices of Folkszeitung
adopted the policy of holding over the publication of news
about antisemitic “excesses” and of “prohibited” reports
until the Monday edition of the paper, which used to be

M. Orzech V. Kossowski

supervised by the censor M. This ruse succeeded for several
years. Several news items of this type would be reproduced
the following day by other papers. Endek papers did like-
wise for reasons of their own. As a defensive against orders
of impoundment, the Endek paper would give the source
of the news item — Folkszeitung. One day, an article ap-
peared in an antisemitic organ, from a member of its Edi-
torial Board, Jerzy Or (Orenstein — a notorious instigator
of antisemitic acts and a renegade) in which he attacked
the censorship for being strict with the nationalist Polish
press while showing liberalism towards the revolutionary
paper of Bund. In other words, the Government was guilty
of discrimination in favour of Folkszeitung. Following this
incident, we had to exercise greater care with our Monday
issues, to be wary of publishing “prohibited” material or to
camouflage it well.

The frequent impounding of the paper caused us of
course serious financial losses and proved to be a great bur-

J.S. Hertz: Folkszeitung

45 ¥

't
L

i
!:il!l

i
1

1
3

1yqf

LIS S ]
iy

i g
i‘;‘ 11
e
'l:ll

i

L]

b H

i

‘

1
134}
.“

!
]

3t
3
1

- i! t M
Lty
;;!ii! :

1413333
;!'!;! H

'
1
!

i'i
3!

i
i

/)

5T TE T FRONIEEY SRTYNDE DA ORI 3T
YD ARE PR EIN00 JAD THIAYTA Y1 “NWTISYID.

Weekly literary, sports and children’s supplements of Folkszeitung

4

4000

B
i

3




rtz: Folkszeitung

i3
‘ :!i:‘
i
atals 331;:‘1‘
iy

nts of Folkszeitung

A Jewish Socialist Daily

den on the economic situation of the paper. The outlays
on paper, printing and transportation were doubled. When-
ever the paper was impounded it would arrive in the Pro-
vinces a day late, which still further reduced the sale of the
paper on the streets. Generally, the censorship would limit
itself to impounding an edition of the paper and refrain
from taking additional steps. In quite a few cases, however,
criminal action would be taken against the paper. The re-
sponsible editor would be summoned to Court and some-
times sentenced to imprisonment for a certain period.

The general trend of the paper was, of course, in keeping
with the attitude of Bund on political and social problems
as well as on Jewish affairs. The paper, however, was pro-
duced by living people, differing from one another in
character, education, scope of knowledge and sphere of in-
terest. With all the common ideology there were differences
in style and method of political comment between them.

The members of the Editorial Board were divisible into
various categories. Supreme supervision was vested in the
hands of a central committee of three appointed by the
Executive Committee of Bund. In addition to these, there
was also an editorial secretary. In the last 20 years of
Folkszeitung’s existence, Victor Szulman acted as editorial
secretary.

For years the central board consisted of seven people: Vla-
dimir Medem, Beinish Michalewicz, Henryk Erlich, Josef
Leschinsky, Meir Wasser, Baruch Shefner and Leivik Hodes.
Henryk Erlich was the longest of all at his post, and his
influence on the policy of the paper was most noticeable.
(Imprisoned by the Soviet Police after the outbreak of war,
Erlich was executed by order of Stalin on December 4, 1941,
along with Victor Alter, another prominent Bund leader.)

The Coordinating Committee held complete sway on the
leading articles which would appear daily. Most of the
pages in the paper, however, were devoted to topical mate-
rial: reports on topical events, news from the world at large
and from Poland, reports on Jewish life and on the Labour
Movement. This was related to members of the editorial
staff who were given a lot of freedom in the choice of the
material and in its formulation. In this way, the ordinary
rank and file of the editorial staff were able to leave their
impact on the paper and to mould its character and image.

In addition to the members of the editorial staff, whose

121

work on the paper was their professional occupation, there
were other contributors -— writers and reporters, who wrote
on a regular basis or only on occasions. No other paper in
Poland, whether Polish or Jewish, could compare with the
organ of Bund, as to the number of its reporters. This is
explained by the fact that Bund and its Youth Movement
had branches in hundreds of towns and townlets through-
out the country as well as in several cities abroad. When-

Leivik Hodes

Baruch Shefner

ever an event of importance took place in these localities,
the activists in these branches would report on the matter
either by mail or by telephone. In the large towns, the
paper had regular reporters who reported daily on events
in their localities.

In addition to its daily paper, Bund in Poland brought
out in the years 1919-1938 a number of local weeklies,
organs of trade unions, youth papers and papers devoted
to literature, sport and the cooperative movement.

r. 300 lene wwen 1wEN s _JER A5 1" Naje Folkmmyoang

i ey
JH.')*.‘.! o)
VR e

u..-u,-.. mhadiie  matdiivonine -nnsc 0 l [

Folkszeitung “First Press Day”




